Hva skal en UX Designer kunne?

oktober 26, 2015
av Kristin

Av og til pleier jeg å lese stillingsannonser for å se hvordan ulike arbeidsgivere beskriver UX Design.  For noen uker siden skrev jeg ned stikkord over hva som inngår av kompetanse i stillingen fra 3 ulike stillingsutlysninger. Stikkordene mine ble på to hele sider! Da lurer jeg på om de som lager utlysningen egentlig vet hva de trenger eller hva en UX Designer er. Noen ganger føler jeg at det nesten blir som å skulle bygge et hus, og forvente at arkitekten er både snekker, interiørdesigner, rørlegger og elektriker.

Forrige uke var jeg på en meetup hvor man diskuterte nettopp dette: hva er egentlig en UX Designer? Er det en magisk person som kan absolutt alt?  Det var blant annet en student som stilte spørsmålet om hva en UX Designer skal kunne. Han hadde lest stillingsutlysninger, og synes det var veldig mange krav til hva man skal kunne. Tilbakemeldingen fra foredragsholderne var at studenten ikke skulle søke på jobb slike steder: “Du vil ikke jobbe slike steder. De vet ikke hva de ser etter. Ikke la dem definere deg”. Jeg heller mot det samme. Min konklusjon etter å ha lest de stillingsutlysningene, var at jeg ikke hadde lyst til å jobbe noen av stedene. Det virker som om bedriftene er mer opptatt av å putte deg inn i en forhåndsdefinert boks for hva de tror en UX Designer skal kunne, og å krysse av på sjekklister enn å la deg bruke dine fagkunnskaper på best mulig måte.

Slik jeg ser det er en UX Designer en som klarer å se behovene/problemene til bedriften og kundene, og som klarer å designe noe som tilfredsstiller disse behovene og/eller løser problemer. Man kan ikke definere på forhånd hvilke verktøy og løsninger man skal lage, men bruke det som gir best mulig resultat. Man må finne en som har kjernekompetansen: å identifisere problemer og å løse dem. Også må man  hente inn eventuell spesialkompetanse der det trengs.  Alle har gjerne også noen fagområder de har spesialisert seg på, men man kan ikke forvente at alle skal være spesialister på alt. Det gjelder å ikke  låse seg fast, men kunne hente frem det som trengs i de ulike prosjektene og fasene.

Er det ikke bedre å ha som fokus at man skal lage en god løsning, også tar man i bruk de verktøyene som trengs for de ulike prosjektene? Ulike prosjekter har ulike behov.

Om

UX designer

Legg igjen en kommentar