Problemløser eller problemskaper?

I går var det stor aktivitet på twitter rundt læringsplatformer, og nærmere bestemt itslearning. De fikk hard medfart i en kronikken til Ingvald Straume i Bergens Tidene.

Jeg er enig i mange av Straumes poenger, men jeg ønsker å løfte dette til en diskusjon om læringsplattformer generelt. Jeg har selv jobbet med opplæring i itslearning, og har fått god innsikt i hva både lærere og administrative sliter med. Jeg har også brukt det som student. I tillegg har jeg brukt fronter, både som student og som lærer. Det er jammen ikke enkelt og intuitivt å finne frem. Begge har mye å gå på når det gjelder brukervennlighet.

Det er ting en plattform kan være god til. F.eks. det med klasselister og oversikt over elever og studenter. Det er også fint å ha et sted hvor man kan levere inn oppgaver og å legge ut informasjon. Mye av dette er sensitiv informasjon, og det må ikke på noen måte må komme på avveie. Her må vi være sikre på å bruke en plattform som tar sikkerheten på alvor. Men, det betyr ikke at brukergrensesnittet ikke kan forbedres. For intuitivt er det absolutt ikke.

Grensesnittet må gjøres noe med. Jeg tror nok de har tenkt på brukerne sine når de har laget det. Men det å tenke på brukerne, er ikke nødvendigvis det samme som å prate med dem og lytte til dem. Her må det skikkelige brukerstudier til. Man må avdekke brukernes behov, og hjelpe dem å gjøre den jobben de skal gjøre enklest og best mulig.

Et annet problem til disse plattformene, er at de prøver å gjøre for mye. De har så mange og kompliserte (ja, de er det for brukerne) funksjoner, at de skaper fler problemer enn de løser. Min erfaring er at brukerne synes systemet er vanskelig å bruke, fordi de må forholde seg til så veldig mye som de egentlig ikke trenger. Og det skaper bare støy. Det trenger ikke å være slik at man på død og liv skal løse alle oppgaver en lærer har gjennom en og samme plattform. Noen ting fungerer bedre andre steder. Det kan være greit å ha ett sted å forholde seg til, jeg ser den. Men jeg ville aldri brukt en læringsplattform til f.eks blogging eller gruppechat, når det finnes så mange mye bedre alternativer. En ting jeg oppfordret folk til når jeg drev med opplæring, var å bruke itslearning til det som de MÅ gjøre der, og det plattformen er god på, og heller legge inn lenker til andre ressurser de bruker.

Jeg sier som Jeff Jarvis: «Do what you do best, and link the rest»

Om

UX designer

Legg igjen en kommentar